Konsult ServiceNow utbildning Academic work

MagnusO
Kilo Contributor

Hejsan!

Jag funderar på att gå nedan utbildning som innebär att man blir konsult i ServiceNow.

https://www.academy.se/program/service-management-academy-2

Tänkte att ni som har erfarenhet av ServiceNow kanske kan ge lite tips på om utbildningen är relevant för arbetsmarknaden just nu? Finns jobb? Verkar utbildningen och innehållet bra? 

Uppskattar alla svar. 

/Magnus

10 REPLIES 10

MagnusO
Kilo Contributor

Hej Anna och Daniel, 

Tack för bra info

Det verkar ju som att det finns mycket jobb!

Undrar hur det fungerar med vidareutbildning? finns det? För man kan väl inte lära sig allt efter 12 veckor? ServiceNow verkur ju var hur stort som helst. Hur klarar sig de 8 som har fått jobb hos er Daniel?   

Hur var utbildningen Anna? Har förstått att den är intensiv, men pluggade du många helger också? Tänkte om man hinner jobba kvällar/helger?

Hälsningar 

Magnus

Det var en av de vanligaste frågorna under utbildningen. Hur kommer jag klara mig som konsult med det jag lärt mig? vilka förväntningar har min arbetsgivare...etc

Under de 12 veckorna är det ett konstant korvstoppande, så en del kommer kännas överväldigande men mitt råd är ...håll i dig.. sjön kommer att lägga sig och du kommer ha tillräckligt med baskunskap.

Gällande vidareutbildning så kommer din självrannsakan att få styra. Vill du utvecklar mer åt Arkitekt/process eller mer åt utveckling. vad tycker du är roligt, vad är enkelt för dig.

Titta gärna lite på ServiceNows olika produkt områden.

https://www.servicenow.com/services/training-and-certification/training-paths.html#role=implementer

det finns hur mycket kurs som helst att gå så det faller nog mer på dina intressen.

Hos oss har några fått arbeta med dokumentation, processer, certifieringar , skapa training material. Medan andra gått rakt på att skripta funktioner hos kunder.

De kan nog se lite olika ut beroende på var du landar i slutänden.

Hej Magnus,

Academic Works 12 veckor ServiceNow utbildning kommer ge dig tillräckligt för att kunna klara System administratörer Certification i ServiceNow.

Och kanske lite mer kunskap för att kunna ta dig till nästa steg inom andra områden i ServiceNow. De 8 konsulterna hos Procori har nu fått bla. ServiceNow Performance Analytics Fundamental Certification, och andra certifieringar. Det beror på vad du är intresserad mest och vad är som behövs. Plus ServiceNow Sweden har oregelbundna träffs som involvera testa nya verktyg, dela kunskaper och lära känna andra i nätverk, som tycker jag väldigt bra!

Som en av de 8 konsulterna, det känns som ett väldigt spännande stort berg som man stiga på och designa egen karta.

Kör på och lycka till!

//Novira

Anna Eklund
Kilo Contributor

Hej igen Magnus,

Jag tror att det är väldigt individuellt hur mycket man behöver sitta utanför schemalagd tid. Jag har studerat en ekonomi och IT utbildning på universitetet innan så för mig blev det en del repetition ibland vilket gjorde att jag inte kände att jag behövde lägga helgerna till att plugga. Vissa pluggade och fördjupade sig såklart på helgerna, men som sagt är det väldigt individuellt och vissa veckor är mer intensiva än andra. Jag skulle nu i efterhand nog kunnat jobba lite på sidan av (vissa gjorde det) men jag valde att inte göra det. 

// Anna 

Inactive_Us2392
Giga Expert

Hej Magnus!

Jag är en av Annas kurskollegor från utbildningen i somras och håller med i det hon skriver.

När det gällde utbildningen så fick jag känslan av att de försökte lägga den på en nivå så att alla kunde och hann ta till sig materialet, men lite beroende på vad man kan innan så blev det en del upprepning eller att man fick sitta utanför schemalagd tid och plugga extra. För min del så var inte den tekniska biten alltför svår, utan jag fick fokusera mer på "mjuka" kunskaper som hur man skapar lönsamma kundrelationer och skapar värde för kunder, samt även vad lönsamhet egentligen är och hur man kan mäta den på olika sätt.

Mycket handlar också om hur mycket man vill lära sig. Många lärare och instruktörer kom mer än gärna med fler resurser och tips om man hann gå igenom materialet snabbare än väntat så att man kunde vidareutveckla sig på egen hand. Studietakten gick väldigt fram och tillbaka mellan att vara lugn till väldigt intensiv.

En del material får man leta sig till själv också. Det finns en hel del kurser och labbar via ServiceNow Developer-portalen, samt även på Knowledge 18 Labs (där man kanske inte kan tillgodogöra sig alla labbar då man inte har tillgång till förberedda resurser/material från Knowledge-konferensen, men en stor del av det går bra att göra ändå). Man får till viss del ta lite eget ansvar för hur snabbt man vill utvecklas.

Som du skriver så är det inte möjligt att lära sig hela plattformen under kursen utan den gav mer en allmän förståelse och utgångspunkt för vidare studier/utveckling, samt att vi fick ta en certifiering för systemadministratörer inom ServiceNow.

Många av kundföretagen som vi hamnat hos vet jag har egna internutbildningar, och vad jag läst på sociala medier så har flera av mina branschkollegor från kursen fått fortsätta med studier och certifieringar på ServiceNow-plattformen.

Sedan så var alla som jobbar på Academy väldigt måna om att ge en allt stöd man behövde. Det handlade till stor del mest om att vilja lyckas själv – kämpa sig igenom det man tyckte var svårt, se till att ta eget ansvar att lära sig mer där man tyckte att det var för lätt, och våga föra en levande dialog med alla inblandade parter om det är någonting man undrar över eller behöver. Academy följde hela tiden upp ens utveckling och det är viktigt att säga till under utbildningens gång om det är någonting man vill påverka, för de ville verkligen ge en alla förutsättningar för att lyckas.

Det är lite svårt att säga exakt hur utbildningen var, eftersom alla kom från så olika bakgrunder och jag tror utbildningen gav varje kursdeltagare helt olika utmaningar. Men överlag skulle jag säga att jag tror att man skulle kunna jobba på kvällar och helger och få det att funka.