Utvecklare som funderar på ServiceNow

Community Alums
Not applicable

Hej Alla

Jag är ny på serviceNow plattformen,men har lång bakgrund som utvecklare, senaste åren på CA ITSM produkter (Service Catalog, PAM, SDM). Jag har senaste månaderna gått igenom allt utbildningsmaterial som finns, kollat på youtube videos, lyssnat på poddar och självklart kodat många roliga exempel. Jag gillar allt jag har sett än så länge, men nu till min fundering.

Ni som har längre erfarenhet att jobba med plattformen, kan ni berätta något om fördelarna och eventuella nackdelar? vad är struligt på plattformen? Hur fungerar serviceNow support? Vilka typer av jobb är vanliga? í„r serviceNow vanligare hos vissa branscher?   Hur ser det ut med jobb i Sverige?

kort sagt, í„r det smart att byta plattform till ServiceNow?

tacksam för alla eventuella synpunkter

MVH

Anders Legell

11 REPLIES 11

JimmieOdelius
Tera Expert

Hej Anders.

Jag har jobbat med ServiceNow i ungefär 1.5 år nu.

Fördelar är givetvis valmöjligheterna där du kan göra mer eller mindre vad du vill i plattformen. Det är väldigt lätt att bygga egna applikationer och det går snabbt att få saker utförda.

Den enda egentliga nackdelen jag känner av är att det inte finns något direktiv för hur det är tänkt att fungera. I synnerhet i service catalog/requested item/catalog tasks men communityt har en del trådar som man kan hämta idéer ifrån.

Supporten från ServiceNow fungerar bra i de fall att något faktiskt är trasigt och det inte går att arbeta (produktion står still). Mindre fel och buggar av mer kosmetisk karaktär tar givetvis längre tid att få fixade däremot.

Just nu så känns det som att det är en kraftig brist på servicenowutvecklare i Europa och marknaden växer så att det knakar. Arbetstillfällen finns helt klart med andra ord i synnerhet som utvecklare.

Jag tror inte att ServiceNow är vanligare i någon specifik branch men det används ofta till en början av IT-organisationen och sen växer verktyget ut till andra avdelningar för att konsolidera ett företags tjänster i samma verktyg.

Community Alums
Not applicable

Hej Jimmie!

tack för svaret.

Vi får se om vi blir kollegor på plattformen framöver 😃

Goran WitchDoc
ServiceNow Employee
ServiceNow Employee

Tjena,

ServiceNow växer enormt och precis som Jimmie skriver är det en enorm brist på all sorts ServiceNow kompetens i världen. Jag kommer själv från CA världen och till ServiceNow som kund och sedan vidare som konsult. Att stiga in i ServiceNow för mig är som natt och dag. Både i systemet och i communityvärlden. Väldigt hjälpsamma människor och även de som jobbar med att utveckla ServiceNow är öppen och försöker svara på frågorö

Fördelen med ServiceNow är ju att man kan i stort sätt göra allt. Nackdelen tycker jag är att en liten funktion kan lösas på många sätt och speciellt i början är det svårt att förstå helheten och var/hur man ska göra det. Kan också tycka att ServiceNow har ökat för snabbt och släpper lite väl snabbt nya releaser ibland och precis som att konsultbranschen runt det inte hinner med, kan jag känna lite att det själv inte heller gör det.

Branch finns det väl inte så mycket att säga om, förutom att det inte är en billig produkt och deras ServiceNow Express (Enklare och billigare) inte sålt så mycket i Sverige som i andra delar i världen.

í„r du sugen, så tveka in på att höra av dig, vi (Symfoni ESM/Fujitsu) växer enormt just nu inom ServiceNow och söker efter de rätta människorna som framtida kollegor. Har mina kontaktuppgifter på min profil

//Göran

PeterOks
Tera Contributor

Hej, 

Jag väcker liv i tråden - Hur har det gått för dig såhår 7 år senare? Jag är nyfiken då jag har liknande bakgrund som du och själv funderar på att lära mig ServiceNow. 

Jag har börjat köra materialet på "developer.servicenow.com" , men såg nu även att det finns olika learning paths på "nowlearning.servicenow.com". Vad är skillnaden och vilket material bör man köra?

För att ta CSA. Vad är en grov bra plan inför att ta certet? Köra allt utb material antar jag, mer?

Tacksam för tips och info!