Utvecklare som funderar på ServiceNow

Community Alums
Not applicable

Hej Alla

Jag är ny på serviceNow plattformen,men har lång bakgrund som utvecklare, senaste åren på CA ITSM produkter (Service Catalog, PAM, SDM). Jag har senaste månaderna gått igenom allt utbildningsmaterial som finns, kollat på youtube videos, lyssnat på poddar och självklart kodat många roliga exempel. Jag gillar allt jag har sett än så länge, men nu till min fundering.

Ni som har längre erfarenhet att jobba med plattformen, kan ni berätta något om fördelarna och eventuella nackdelar? vad är struligt på plattformen? Hur fungerar serviceNow support? Vilka typer av jobb är vanliga? í„r serviceNow vanligare hos vissa branscher?   Hur ser det ut med jobb i Sverige?

kort sagt, í„r det smart att byta plattform till ServiceNow?

tacksam för alla eventuella synpunkter

MVH

Anders Legell

11 REPLIES 11

Hej! Jag har dålig koll på materialet på developer.servicenow.com men har för alla cert jag tagit har jag kört kurserna som finns listade på NowLearning (se kursförutsättningar på denna länk https://nowlearning.servicenow.com/lxp/en/pages/now-learning-get-certified?achievement_id=208e1d77db...). Det brukar komma en del frågor som inte tas upp i online videona men finns i boken, så bra tips är att ladda ner boken elektroniskt (du får en voucher då du anmäler dej till kursen). 

Mvh Tanja

Rent generellt kan man säga att det är stor efterfrågan på servicenow kompetens. 

Developer sidorna är främst där funktionalitet dokumenteras för att veta hur man ska göra saker. Antingen info om en specifik funktion i ett script, eller info om vilka komponenter som finns till produkt X och hur de används. 

Learning portalen innehåller alla utbildningar och material kopplat till det. Du kan tex gå igenom material kopplats till CSA där, eller andra produktområden.

Learning portalen är ofta där man börjar för bred kunskap om något och när man behöver mer detaljerad kunskap tittar man på developer. 

Att tillägga till allt så nämnts ovan. Jag personligen skulle rekommendera att köra väldigt mycket hands-on på din Personliga instans som du kan få gratis på developer.servicenow.com. Go crazy, prova bygg saker som du kan komma på, testa. Har du dålig fantasi som jag, titta vad folk frågar om på community och försök lösa det eller läs hur andra rekommenderar och testa det. Kurser är väldigt bra, men det praktiska är ännu viktigare i mina ögon.

Har du några andra frågor är det bara att skicka ett DM på linkedin om du vill: https://www.linkedin.com/in/goranlundqvist/

chrohm
Tera Contributor

Kör CSA kursen på NowLearning och läs boken som ingår. Jag rekommenderar även starkt att du kollar på t.ex. Udemy där det finns övningsprov som liknar det riktiga provet. Då får du en indikation på vilka områden du behöver plugga mera på. Sedan är det bara att lösa in vouchern och skriva provet. Tänk på att provet kräver en extern webkamera. Lycka till!

PeterOks
Tera Contributor

Tack för alla era svar! Är CSA att betrakta som det man bör börja med, eller kan man köra på något av de andra spåren direkt?